ØB's Vedtægter
Vedtægter i Foreningen
Østre Boldklub
§1. Foreningens navn og formål:
- Foreningens navn er Østre Boldklub, almindeligvis forkortet til ØB, med hjemsted i Odense. Foreningen er stiftet d. 6. juli 1930 og har som formål at fremme fodbold og idræt. Foreningen er medlem af FBU under DBU, samt med i Samvirkende Idrætsklubber i Odense (SIKO).
- Team ØB er ØB’s afdeling for tegning af skiltereklamer, annoncer o. lign. Team ØB’s evt. overskud tilgår løbende ØB’ hovedkasse. Team ØB er i øvrigt underlagt ØB’s love.
§2. Medlemsforhold:
- Foreningen består af aktive og passive medlemmer.
- Optagelse af medlemmer sker ved skriftlig begæring herom. For medlemmer under 18 år, kræves underskrift af forældre eller værge.
- 3 Udmeldelse af foreningen kan kun ske skriftligt med 14 dages varsel til den 1. i hvert kvartal.
- Et medlem kan ekskluderes, såfremt kontingentet ikke betales rettidigt eller, hvis medlemmet skønnes at skade foreningens anseelse eller arbejde.
§3. Generalforsamling:
- Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
- Ordinær generalforsamling afholdes hvert år den 3. torsdag i februar, hvis denne torsdag falder i uge 7 rykkes datoen 1 uge frem eller tilbage. Den indkaldes af bestyrelsen med mindst 8 dages varsel og bekendtgøres pr. sms, mail, hjemmeside og ophæng i klubhuset. Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal fremsendes senest 3 dage før. Dog skal forslag til lovændring fremlægges til eftersyn i foreningens lokaler senest 8 dage inden generalforsamlingen.
- Ekstraordinær generalforsamling indkaldes når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer kræver det eller, når mindst 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer fremsender skriftlig begæring herom med angivelse af dagsorden. Den ekstraordinære generalforsamling skal i så fald afholdes senest 6 uger efter begæringens aflevering. Indvarsel sker som ved ordinær generalforsamling.
- Stemmeret på generalforsamlingen har aktive og passive medlemmer over 18 år, som har medlemskab i mindst 4 mdr. og som ikke er i kontingentrestance ud over det kvartal, hvori generalforsamlingen afholdes – dog har personer der kun er medlem af Team ØB ikke stemmeret.
- Stemmeafgivelse kan kun finde sted ved personligt fremmøde.
- Alle afgørelser på generalforsamlingen træffes ved almindelig stemmeflertal – dog kræver vedtægtsændringer 2/3 majoritet. Alle afgørelser sker ved håndsoprækning medmindre mindst 5 stemmeberettigede tilstedeværende medlemmer eller dirigenten kræver skriftlig afstemning. Ved stemmelighed bortfalder forslaget.
- Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag udnævnes ved en generalforsamling.
- Dagsorden for den ordinære generalforsamling er flg.:
- Valg af dirigent
- Beretning fra bestyrelsen
- Kassereren fremlægger det reviderede regnskab og redegør for klubbens økonomi.
- Behandling af indkomne forslag.
- Valg af bestyrelse samt af suppleant
- Formand / kasserer
- Øvrige bestyrelsesmedlemmer.
- Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant.
§4. Valg til bestyrelsen:
- Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen og ethvert stemmeberettiget medlem er valgbart. Dog er ØB-lønnede bestyrelsesmedlemmer inhabile ved ansættelse / opsigelse- og lønforhandlinger. Der må max. Være 2 lønnede af ØB i bestyrelsen.
- Bestyrelsen består af formand, kasserer og indtil 8 medlemmer. Valgperioden er 2 årig, dog således at kasserer og formand ikke kan afgå samtidigt. Generalforsamlingen kan dog beslutte at valgperioden, for op til 2 nyvalgte bestyrelsesmedlemmer, kun er 1 år. Valgperioden for suppleanter er 1 årig.
- Såfremt kandidater til en post opnår lige mange stemmer, foretages omvalg blandt disse. I tilfælde af stemmelighed ved omvalget foretages lodtrækning.
- Såfremt mere end et bestyrelsesmedlem udtræder i valgperioden, supplerer bestyrelsen sig selv indtil næste generalforsamling.
- Medlemmer til bestyrelsen kan vælges, såfremt skriftligt tilsagn foreligger og vedkommende er forhindret i personligt fremmøde.
Kun bestyrelsesmedlemmer valgt på generalforsamlingen har stemmeret.
§5. Bestyrelsens myndighed:
- Bestyrelsen leder foreningen efter disse love. Bestyrelsen tegner administrativt og økonomisk den samlede forening udadtil.
- Repræsentation i lokale, nationale og internationale organer afgøres i samråd med de respektive afdelingers udvalg.
- Bestyrelsen er bemyndiget til – under forudsætning af mindst 4 bestyrelsesmedlemmers skriftlige accept at købe, sælge eller optage lån i fast ejendom, dog kan formand og kasserer i fællesskab optage lån på max. Kr. 100.000;-
- Bestyrelsen skal såfremt det af sportslige eller økonomiske grunde skønnes nødvendigt, kunne nedlægge en afdeling. Afdelingen kan dog forlange beslutningen udskudt til endelig afgørelse på en generalforsamling.
- Såfremt det skønnes hensigtsmæssigt kan bestyrelsen foranledige nye afdelinger.
- Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til løsning af særligt opgaver.
- Bestyrelsen kan foretage eksklusion af medlemmer jvf. §2, stk.4.
§6. Bestyrelsens pligter.
- Kassereren udarbejder hvert år inden generalforsamlingen, budget for det kommende år i samarbejde med et evt. økonomiudvalg. Den samlede bestyrelse skal godkende budgettet.
- Regnskabet følger kalenderåret og regnskabet skal revideres af 2 generalforsamlingsvalgte revisorer.
- Bestyrelsen har ansvaret for pasning og vedligeholdelse af bestående anlæg, klubhus og anden fast ejendom.
- Bestyrelsens ansatte i Tutten, ungdomstrænere / holdledere og medlemmer af Forældreforeningen skal stille med en børneattest.
- Bestyrelsesmedlemmer skal have et fremmøde på minimum 25% af planlagte møder ellers kan bestyrelsen ophæve samarbejdet.(bliver opgjort hver 6 mdr.
§7. I tilfælde af underskud:
- Dersom klubben på den ene eller anden måde skulle pådrage sig et underskud, er det samtlige klubbens medlemmer der hæfter pro rate.
§8. Opløsning:
- Foreningen kan kun opløses, når 2 på hinanden følgende generalforsamlinger med 2/3 af de fremmødte medlemmers stemmer har vedtaget dette. Ved opløsning af foreningen skal evt. midler gå til foreninger eller sammenslutninger, der udfører børne- og ungdomsarbejde i Odense Kommune.